Verandermanagement

      Geen reacties op Verandermanagement

Wanneer bedrijven in zwaar weer verkeren moet er iets van binnenuit veranderen om het bedrijf weer gezond te maken. Vaak huren bedrijven dan externe adviseurs in die met een frisse blik alle processen op de schop nemen. Op die manier kan er een effectieve verandering ontstaan met een appreciative inquiry, waardoor jouw bedrijf weer gezond wordt. 

Goed verandermanagement, hoe doe je dat?

Voor veel ondernemers blijft het een lastig puntje. Je moet je op een aantal dingen focussen wil je een verandering goed doorvoeren. 

  1. focus op meerwaarde

Kijk goed naar de klant en wat hij of zij wil, maar ook wat je zelf wil. Focus bijvoorbeeld op duurzaam werken, transparantie of kostenreductie. Kies iets en ga hier mee aan de slag binnen jouw bedrijf.

  1. Proactieve acties

Probeer iedereen met te krijgen met bepaalde acties. Stuur op zelforganisatie en verantwoordelijkheid van jouw werknemers. 

  1. Monitor 

Het belangrijkste is om alle gegevens te monitoren, zo krijg je inzichtelijk waar bepaalde bottlenecks zitten. Kijk maar naar start-ups, zij omarmen verandering. Zij leren continue van hun fouten en proberen op die manier op een snelle wijze een prototype te vervaardigen. Tempo is dus ontzettend belangrijk, dus stap af van grote vooronderzoeken, analyses en rapportages. 

Op die manieren ontstaan er mooie veranderingen binnen het bedrijf. Bedrijven gaan oplossingsgericht te werk, ze gaan niet aan te slag met alle problemen te analyseren, maar proberen hier slimme oplossingen voor te bedenken. De zachte kant krijgt dan ook meer aandacht, want dit is een belangrijk iets om een verandering tot een succes te maken. Ook effectief leiderschap speelt hierin een belangrijke rol. 
Kijk gerust is op de website van Ai gilde. Hier vind je meer informatie over wat een appreciative inquiry is. Op die manier kom je erachter of dit wat voor jouw bedrijf is!